שחיקה בעולם ההייטק. יציאה לקריירה חדשה

שחיקה בעולם ההייטק. יציאה לקריירה חדשה

ישנם מקצועות ותחומים בעולם העבודה, שמאופיינים בהתמודדות עם לחצים, שעלולים להביא לשחיקה. ברור שרגישות ללחצים היא אינדיבידואלית וקשורה לקשיי התמודדות ולאישיות של הפרט. אבל ישנם גורמי לחץ ידועים שמאפיינים את התרבות הארגונית בחברות הייטק.

העבודה בחברות הייטק מאופיינת בתחרותיות. קיימת תחרות עסקית וטכנולוגית מתמדת מול חברות אחרות באותו תחום. לכן, עובדים בחברות הייטק נדרשים לביצוע ברמה גבוהה, התוצאות נמדדות באופן ברור ותמידי. זו תרבות של מצויינות, עם לו"ז דחוק וחתירה מתמדת ליעד הבא. זו תרבות ארגונית שמשדרת לעובדים ציפייה להכיל קשיים, להתגבר על מכשולים, להתמיד ולגלות עמידות. בדרך כלל אין לעובדים שמתמודדים עם לחץ בעבודה אפשרות לפרוק לחצים דרך שיתוף והתייעצות ,כי אלו מתפרשים כחולשה. לכן יש עובדים שמתמודדים לבד עם מתחים וחרדות, ללא מנגנוני תמיכה. התחרותיות קיימת גם בתוך החברה, מה שמונע שיתוף ותמיכה בעובדים שנתקלים בקשיים.

העבודה בחברות הייטק מאופיינת בדרך כלל בעומס כמותי ,בשעות עבודה ארוכות, על חשבון החיים שמחוץ לעבודה. עובדים, בפרט נשים, מרגישים שהעבודה גוזלת מהם את החוייה של גידול הילדים ובילוי זמן עימם. ידועה התופעה של לקחת עבודה הבייתה ( לפני שהעבודה בבית הפכה למציאות הכרחית מאז הגעת הקורונה) מה שמטשטש את הגבולות בין עבודה למשפחה ולדברים אחרים שרוצים לעשות.

התמונה שתוארה מייצרת לעתים אצל עובדים חויה של מתח וחרדה (גם מפני האפשרות של פיטורין), שלטווח ארוך עלולה להביא לשחיקה, שמתבטאת בירידה באנרגיה ובתפקוד ובקושי גובר לצאת אל יום העבודה ולהתמיד בו.

חלק מהעובדים בחברות הייטק ,לא הגיעו לתפקיד ולמקצוע בגלל חיבור ודרך בחירה אמיתית, אלא מתוך רצון להשיג הצלחה ב"מקצוע בטוח". ידוע שאנשים שעובדים במקצוע שלא מאפשר להם לבטא את היכולות והחוזקות שלהם, יעברו בסופו של דבר תהליך שחיקה, בגלל הפער בין הצרכים והחוזקות שלהם ,לבין מה שהתפקיד מציע.

גורם אחר ליציאה לקריירה חדשה הוא לעתים הרצון של אנשים מוכשרים באמצע החיים, שהצליחו ואף נהנו מהקריירה שלהם בחברות הייטק, להתנסות בקריירה חדשה, כדי לעשות עוד משהו משמעותי בחיים האלו, שאולי חלמו עליו בסתר ,כל זמן שזה אפשרי.

המוכנות והיכולת של עובדים לעזוב את אזור הנוחות של המקצוע שרכשו ואת הביטחון הכלכלי שהשיגו ולעשות שינוי בקריירה דורשות אומץ והתגברות על חששות וחסמים.

שחיקה בעולם ההיטק

לעזוב את עולם ההיטק? – האם אני בשל לשינוי קריירה?

בקריירה 360, נזהה את המניעים שלך לשינוי ואת הגורמים להתלבטות לגבי המשך הקריירה שלך. ניתן להתמודד עם שחיקה בשתי דרכים:

  1. לבדוק האם ניתן לסייע לך להתמודד באופן יותר אפקטיבי עם הלחצים הקיימים, או עם החסם שלך, שמונע ממך ליהנות מעבודתך. לדוגמא, לשפר את מיומנויות ודפוס התקשורת שלך עם עמיתים וממונים.
  2. ללכת על שינוי קריירה – לזהות את הכישורים הייחודיים שלך ,את החוזקות ,את הנטיות התעסוקתיות, את מקורות הסיפוק, המשמעות והאתגר עבורך, את המאפיינים האישיותיים ולראות לאיזה תחום בעולם העבודה מובילים הנתונים האישיים שלך. בהמשך, נבחן מהם העיסוקים האטרקטיביים שקיימים בתחום שנבחר, בהתאם למציאות של שוק העבודה ומה נדרש כדי לרכוש את העיסוק החדש ולהשתלב בו..

בתהליך של שינוי קריירה, נכון והגיוני לבחון האם ניתן לרתום את הידע ואת ניסיון העבר לטובת העיסוק החדש. לעתים שינוי קטן עושה הבדל גדול. רבים מאנשי ההייטק שעשו שינוי קריירה פנו לתחום ההוראה, לעתים בתחום שלהם, או במקצועות הריאליסטיים ולעתים בתחום חדש כמו אזרחות. כיוון ועומק השינוי יושפע מהרצון של הנועץ מיכולותיו ומשאבי ההתמודדות שלו. נבחן גם את הההסתגלות שתידרש בכניסה לעיסוק ולמקום החדש ונקיים הכנה שתאפשר הסתגלות קלה יותר.

לבסוף, כדאי לזכור שאנשי הייטק שעושים הסבה מקצועית נחשבים לכוח אדם איכותי, שהתמודד עם דרישות גבוהות ולכן ישנה ציפייה שיביא תרומה משמעותית למקום העבודה החדש.

יתרונות הסיוע של אורי מוזס

מרכז קריירה ˚360 מיסודו של אורי מוזס מסייע לפריצות דרך בהשגת מיצוי עצמי בעבודה, העצמה והנחייה למי שחווים קושי ותסכול בהתמודדות במקצוע, בתפקיד או בארגון.

האימון האישי מעוגן בהנחות היסוד של הפסיכולוגיה ההומניסטית והקוגניטיבית.

המרכז מסייע לשלב בין נקודת המבט הפרטית, זו של העובד או המנהל, עם נקודת המבט של המסגרת הארגונית, שלעתים נמצאות בקונפליקט.

אורי מוזס הוא בעל תואר שני בפסיכולוגיה ארגונית מהאוניברסיטה של מדינת טנסי, ארה"ב. הוא מוסמך ב-NLP באימון אישי ועסקי, ועסק בפסיכולוגיה ארגונית במכון אדם מילוא, בצה"ל ובשב"ס.

האתגר של אורי מוזס הוא לתרום לך להשגת שביעות רצון במעגל העבודה.

אם אתה חש שאינך ממצה את יכולותיך האמיתיות ואינך מוצא דרך להשיג את מטרותיך במקצוע או במקום העבודה.

אם אתה מתקשה להחליט מהו הכיוון התעסוקתי שנכון עבורך, אראה כאתגר אישי את הזדמנות לסייע לך למצוא את הנתיב שנכון עבורך.

small_c_popup.png

לפגישת הכרות ללא עלות