סטודנטים בהתלבטות

מתלבטים לגבי מסלול הלימודים שבחרתם? מרגישים חוסר התלהבות או לא מתחברים עם הקורסים שאתם לומדים? שואלים את עצמכם האם יש כיוון אחר שילהיב אתכם יותר?

סטודנטים רבים אינם שלמים עם חוג הלימודים שבו בחרו. עד למפגש עם תכנית הלימודים הדברים נראו אטרקטיביים ומרגשים. אולם כאשר מתרחש המפגש הממשי הראשון עם המקצוע שנבחר במכללה/אוניברסיטה, לעתים מתברר שהחלום הרומנטי אינו תואם את המציאות. התלבטות של סטודנטים לגבי המסלול בו בחרו היא מעיקה, מקשה על ריכוז בלימודים ובוודאי שפוגמת בשמחת החיים.

כיצד ניתן לקבל החלטה, על בסיס הנתונים אישיים, אך בהתייחס לעובדה שלא מתחילים מאפס, מאחר שנעשתה כיברת דרך?

בחירת מקצוע כרוכה בקבלת החלטות אישיות ולעתים קרובות בתהליך רגשי ומורכב. כולנו מושפעים ממערכת נורמות וציפיות של החברה לרכישת מקצוע אטרקטיבי, יוקרתי ומתגמל. ואכן, אדם צעיר בתחילת הקריירה מתקשה לנטרל השפעות ולחצים סביבתיים ולבחון באופן נקי את ההעדפות שלו ואת הנתונים האישיים שלו מול מרחב האפשרויות התעסוקתיות. בדרך כלל אותו אדם צעיר, אולי חייל משוחרר, לא התנסה די בחייו בבחירה של יעדים ועם השאלה "מה אני רוצה לעשות", אלא התמודד עם שאלות יותר "צנועות" לאיזה מגמה ללכת בתיכון, או לאיזה חיל כדאי ללכת בצבא.

כתוצאה מכך, סטודנטים רבים מחליטים ללמוד מקצוע "בטוח", שיאפשר להם ביטחון כלכלי והצלחה בחיים, ללא התייחסות מספקת לצרכים, לערכים ולנתוךנים האישיים שלהם. באופן בלתי נמנע, סטודנטים רבים מגלים במהלך הלימודים שאינם מגלים עניין בלימודים, או שמרגישים שאינם שלמים עם מקצוע הלימודים שבו בחרו ושיתכן שטעו בבחירת המקצוע. ברור שהספיקות שעולים, מקשים על הלמידה, מורידים את המוטיבציה, פוגמים בהישגים וויוצרים התלבטות קשה. על פי מחקר שנערך לאחרונה על ידי האוניברסיטה העברית, בין 20 ל- 30 אחוז מהסטודנטים נושרים מהלימודים, או מחליפים את תחום הלימודים שלהם.

בתהליך האימון, הסטודנט מזהה את הפער בין הצרכים והנתונים שלו, לבין המאפיינים של המקצוע בו בחר, לומד להכיר את היכולות שלו ,את הציפיות שלו מעצמו בתחום הקריירה ומה נכון בשבילו לעשות. לעתים התוצאה היא שינוי מוחלט של מקצוע הלימודים לעתים השינוי הוא חלקי, ומוביל לניווט עצמי בתוך המקצוע, למשל, לתפקידים שיש בהם יותר עבודה עם אנשים ופחות עבודה משרדית עם נתונים. לדוגמא, סטודנט שלומד ראיית חשבון, שאינו מרוצה מהמקצוע שבו בחר ובתהליך הייעוץ זוהה הקושי שלו להתמודד עם משימות מוגדרות ומובנות שדורשות ממנו להתאים עצמו לנתונים, בעוד שהצורך שלו הוא להתחיל דברים מאפס ולהשפיע באופן משמעותי בעשייה שלו. בתהליך ייעוצי ,התאפשר לו להכיר את העולם הפנימי שלו ולשקול האם יוכל להשיג סיפוק במקצוע שבו בחר –בהמשך הדרך, או שנכון יותר לשנות את העיסוק שבו בחר.

בבחירת עיסוק ישנם מספר מרכיבים עיקריים שדורשים התייחסות

  1. הכשרים הקוגניטיביים
  2. העדפות ונטיות תעסוקתיות
  3. ערכים וצרכים פסיכולוגיים
  4. תכונות אישיות

לעתים, הבחירה משופעת מגורם אחד, כאשר בהיבטים חשובים אחרים חסרה התאמה. לדוגמא, בחורה שלמדה ללמוד עיצוב גרפי, בגלל המשיכה שלה לאמנות וולאסתטיקה. אולם, במהלך הלימודים עלו קשיים שנבעו מהיעדר יצירתיות (שהיא במידה רבה תכונת אישיות, שעיקרה רשות פנימית להגות ולהציע רעיון חדש). וכך נוצר פער של אי התאמה בין הנטייה התעסוקתית שקיימת לבין המבנה האישיותי, שנחוץ כדי לאפשר מימוש עצמי בעיצוב/אמנות שימושית.

מהם השלבים האופייניים בתהליך הייעוץ:

  • היכרות עם הסטודנט, הרקע שלו, אופן ההתתמודדות שלו עם אתגרים
  • מיקוד הקושי
  • הערכה של ההתאמה הקוגניטיבית והאישיותית למקצוע ולמסלול הלימודים
  • משוב לנועץ וייעוץ לגבי הכיוון התעסוקתי המתאים
  • אופן ההתמודדות עם דרישות הלימודים
  • תהליך הייעוץ יכול להימשך בין שתיים לחמש פגישות בנות שעה

היה שלמים עם עצמכם, אפשרו לעצמכם ללמוד בהנאה ובראש שקט וללכת בשביל הנכון. אם החלטתם לפנות לייעוץ מקצועי, התקשרו אלי ואשמח לסייע לכם לזהות את הנתונים שלכם ואת האפשרויות הקיימות ולהגיע להחלטה לגבי המשך הדרך.

small_c_popup.png

לפגישת הכרות ללא עלות