בחירת מקצוע

מתקשים להחליט מהו המקצוע הנכון עבורכם? מתלבטים האם ללכת עם הלב, או להישמע לעצות? מרגישים שחסר לכם מידע על מקצועות שמעניינים אתכם?

לרוב, בחירת מקצוע היא משימה מורכבת. לכאורה, סוף סוף, אחרי סיום המסגרות – בית ספר, צבא, אפשר לעשות מה שאני רוצה. בפועל, ההחלטה קשה, רכישת מקצוע היא לעתים ארוכה ויקרה בזמן ובכסף ולכן ישנה רתיעה מהאפשרות שהבחירה לא תהיה נכונה.

כיצד ניתן לקבל החלטה כה אישית, על בסיס הנתונים האישיים החשובים והמשמעותיים שלכם, אשר תתיחס גם למציאות של שוק העבודה?

מעבר לתדמית שלנו – מה חושבים עלינו אחרים, עד כמה הצלחנו בחיים, הגורם שמשפיע יותר מכל על שביעות הרצון שלנו, הוא מידת הביטוי והמימוש העצמי שאליו הגענו. כל אדם שואף לבטא את הייחודיות שלו, דרך ביטוי כישרון ויכולות שלו ומימוש הצרכים שיש לו, כמו הצורך להשפיע, להוביל, או הצורך לעזור לאחרים, או הצורך ליצור וכו'. קבלת החלטה אישית לגבי "המקצוע שמתאים לי" היא משימה מורכבת וטעונה רגשית עבור רבים וטובים. אנים מתקשים לזהות את הצרכים והרצונות שלהם ולתרגם את המידע לבחירה נכונה. מסיבה זו, בחירת כיוון תעסוקתי היא משימה קשה וכבדה לרבים. ואכן, על פי מחקר שנערך לאחרונה על ידי האוניברסיטה העברית, 85% מקרב הצעירים מתקשים להחליט באיזה מקצוע לבחור.

ישנם שני גורמים עיקריים לקושי לקבל החלטה אישית לגבי המקצוע הנכון עבורנו:

  1. בחברה המערבית ההישגית והתחרותית, יש לחץ על הפרט לבחור במקצוע יוקרתי, שיאפשר הכנסה גבוהה וסטטוס חברתי גבוה. לחץ זה משפיע על השיקולים בבחירת מקצוע וחוסם בפני המתלבט את היכולת לבחור מקצוע שמתאים ונכון עבורו מבחינת הנתונים האישיים שלו. במסגרת ייעוץ תעסוקתי, ניתן לשלב את ההכוונה לתחום התעסוקתי הנכון, עם ניתוח אפשרויות התעסוקה במציאות המשק, בכל תחום, וכך לתת מענה גם לציפייה של הנועץ לביטחון כלכלי.
  2. הסוציאליזציה שלנו – האופן שבו אנו גדלים ומתפתחים בשנות הילדות, מחזק מאד את המחוייבות שלנו לעמידה בדרישות ובציפיות מצד המבוגרים והמסגרות. ילדים נדרשים לעמוד בנורמות התנהגותיות ובעיקר להצליח במסגרות הלימודים. זמן קצר לאחר סיום מסגרות החינוך הפורמלי, הבוגר הצעיר נדרש להסתגל למסגרת הצבאית, שמציבה דרישות מאד מובנות ושאינה מותירה חופש בחירה. לכן, ילדים ומתבגרים לומדים להסתגל ולהתאים את עצמם. כשהילד מתבגר והגיעה שעתו לבחור את המקצוע שיאפשר לו לבטא את יכולותיו ורצונותיו, הוא מתקשה למצות את "חופש הבחירה", מאחר שהחיים עד כה לא אפשרו לו להתאמן בבחירה ולתת לגיטימציה לרצונות ולצרכים שלו.

הקושי של אנשים צעירים לבחור במקצוע שתואם את יכולותיהם ותכונות האישיות שלהם מתבטא לעתים בתחושת תקיעות וחוסר יכולת לקבל החלטה. גם לאחר הבחירה, מסתבר שישנם שיעורים גבוהים של אי שביעות רצון מהבחירה שנעשתה. כ30% מהסטודנטים מתלבטים במהלך הלימודים לגבי תחום הלימודים שבו בחרו ושוקלים שינוי. זאת מאחר שגילו שהלימודים אינם מושכים אותם, או קשים מדי, או שנראה להם שהיו צריכים לבחור במקצוע אחר. חלק מהמתלבטים מעיזים ומשנים את תחום הלימודים, חלק אחר דבק בבחירה המקורית למרות אי הנחת.

כיצד אוכל לסייע לכם?

ראשית, אאפשר לכם להתבונן פנימה ולזהות את הצרכים וההעדפות שלכם בכל מה שקשור לעבודה, כאשר אתם משוחררים מהמתח של ההתלבטויות ומאילוצים ולחצים של הסביבה. כך תלמדו להכיר את הנטיות התעסוקתיות שלכם וכמובן את היכולות והכשרונות שלכם. מדובר גם בזיהוי יכולות חשיבה וגם במשאבים אישיותיים כמו אינטליגנציה רגשית, יצירתיות, אינטואיציה לעסקים, מנהיגות. אני יוצא מנקודת מוצא שמשותפת לפסיכולוגים של האסכולה ההומניסטית (קרל רוג'רס, אברהם מאסלו, אריך פרום) שדגלו בביטוי הצורך של כל אדם באשר הוא לממש את הפוטנציאל הייחודי שלו. אלווה אותכם בתהליך קבלת ההחלטה לגבי מה שנכון וטבעי עבורכם לעשות בחיים, כדי להשיג הצלחה ושלמות עצמית. אסייע לכם לאסוף מידע לגבי האפשרויות שסומנו ולבחון את אפשרויות התעסוקה, כך שההחלטה תתבסס הן על הנתונים האישיים שלכם והן על האפשרויות במציאות של שוק העבודה.

זכורו- בחירה במקצוע שמתאים לך, עשוייה לשנות את חייכם. התלבטויות הן מעיקות ואינן נפתרות מאליהן. התקשרו אלי ואשמח לעזור לכם בגיבוש הבחירה המתאימה.

small_c_popup.png

לפגישת הכרות ללא עלות