אני והבוס

"אני לא מבין מה מנהל המחלקה שלי רוצה ממני"
"אני לא יסמן והבוס שלי לא אוהב שלא מסכימים איתו"
"הבוס שלי מחפש אותי"
"אני והבוסית שלי- ספור מלחמה"

דיאלוג בין עובד למנהל אינו שוויוני וגורם לעובדים רבים (וגם אצל מנהלים…) לתחושות של מתח ואף עוינות.

איך תוכלו בכל זאת להסתדר עם הבוס ולהרגיש מוערכים ונוכחים? איך תוכלו לשנות את הצד שלכם בדיאלוג ולהשפיע בכך גם על הצד השני?

מן הסתם חוויתם גם אתם תחושות של כעס, פגיעות, עלבון, תסכול ואף תוקפנות מול בוס עמו לא הסתדרתם. יתכן מאד גם, שלתחושות שלכם היה ביטוי התנהגותי בתקשורת שלכם עם המנהל, בהתפרצויות הדדיות, במתחים בישיבות צוות, בהימנעות שלכם לפנות לממונה ובצורך שלכם לשתף את העמיתים שלך במצוקה. יתכן שגם התפקוד שלכם נפגע, עקב המתח הקיים.
מן הסתם, הממונה מושפע פחות מהעובד שכפוף לו ממערכת יחסי עבודה הלקויים שביניהם, כי במערכת יחסי סמכות שאינה שוויונית, בדך כלל זה שעומד מול הסמכות, מושפע יותר. עם זאת, גם מנהל הוא בן אדם וקיומן של מתיחות ועויינות, עלול להשפיע גם עליו וכתוצאה מכך על תפקוד המערכת. לכן, גם למערכת יש עניין בהשגת יחסי עבודה בריאים בין ממונים לעובדים.

ברור שלמערכת יחסי עבודה לא טובים בין עובד לממונה יש השלכות על תחושות העובד, המוראל ושביעות הרצון שלו ולרוב גם על הצלחתו במקום העבודה ומכאן, על איכות החיים שלו. בנוסף, כאשר עובד שעזב/פוטר בעקבות עימות מתמשך עם ממונה והא נשאל על כך בראיון עבודה, מעטים הם המראיינים, שלא ירשמו לעצמם הערה לגבי "הקושי של המועמד לקבל מרות" או לגבי "חוסר יציבות תעסוקתית" וכך, גם עולה הקושי למצוא מקום עבודה חדש.

מהם הגורמים לעימותים השכיחים בין עובד לממונה

מובן שבכל תקשורת יש שני צדדים וגם לממונה יש חלק ב"קלקולים". ברור שבתהליך אימוני, המוקד יהיה בחלק שלכם, בדינמיקה שנוצרת עם הבוס ובדפוס התגובה שלכם, עליה אתם עלולים לשלם מחיר, כמו שתואר קודם לכן.
קיומם של קשיים ביחסי סמכות היא תופעה מוכרת אצל אנשים. המושג יחסי סמכות מתייחס ליחסי עבודה בין עובד לבין ממונה, (או בין מפקד לבין פקוד שלו) שאינם שוויוניים, כמו בין עמיתים לעבודה. המאפיין הברור של סמכות פורמלית הוא שהבוס אומר לעובד מה לעשות, מפקח עליו ומגיב לתפקוד ולהתנהגויות של העובד.

ישנם עובדים שמגיבים באופן אוטומטי באי נוחות במצב של אינטראקציה עם הממונה שלהם. תחושת אי הנוחות גבוהה יותר ככל שהממונה סמכותי, כריזמטי ודומיננטי יותר. אותו עובד חש שאינו חופשי בנוכחות הממונה, שחשוב לו להרשים את הממונה ולקבל ממנו הערכה. עובד כזה יגיב בפגיעות וברגישות יתר לביקורת מצד אותו ממונה, או כלפי מה שנראה לו כלא הוגן. אצל עובדים אחרים ישנו ביטוי, כביכול הפוך, של זלזול במנהלים, נטייה לביקורתיות ופסילה. למעשה, שני הביטויים, הלכאורה מנוגדים, הם שני צדדים של אותו מטבע, שמהותו קושי של אותו עובד להתמודד ביחסי סמכות באופן ענייני, לבטא את עצמו באופן פתוח וחופשי ולהתייחס לסמכות של הממונה כדבר טבעי – כחלק מן המציאות הארגונית שבה קיימת הירארכייה.

מה נעשה בתהליך האימון:

  • שחזור חוויות עבר שקשורות לקושי ביחסי סמכות:
  • אחרי מיקוד הקושי, יעשה זיהוי של השפעות עבר, תוך הקשבה לזכרונות וחוויות שמשחזר המתאמן. יש לציין כאן, שמאמנים בדרך כלל נמנעים מלעסוק בעבר. אולם, דווקא היכולת של המתאמן להבין את ההשפעות להן היה נתון ושעיצבו את דפוס ההתמודדות שלו, מספק חווייה חזקה ומשמעותית ביותר, שמספקת תובנה, יוצרת מעורבות חזקה וחיבור פנימי עם התהליך של השינוי
  • הבנה של הרגישות הקיימת במפגש עם סמכות ושל דפוס התגובה הקוגניטיבי, הרגשי וההתנהגותי. המתאמן לומד לזהות את האירועים והדמויות שמעוררות אצלו את הרגשות השליליים ואת דפוס התגובה ההתנהגותי. במקביל, ננסה לשחזר חוויות חיוביות של עבודה עם סמכות, כעוגן להמשך הדרך.
  • אימון ברכישה של תגובה חליפית, במקום זו האמוציונלית. המתאמן לומד לזהות את הרגע שבו פעמון האזעקה שלו מצלצל, לעצור את התהליך ולאמץ חשיבה חליפית. החשיבה החליפית היא רציונלית, אוגרת בתוכה את המשאבים וההצלחות של המתאמן, הכוונה והציפיות שלו לקיים אינטראקציה בונה ומציירת תסריט של דיאלוג חיובי.
  • רכישה של מיומנויות תקשורת שדורשות שיפור ושכלול.

אם החלטתם לשנות את הדפוס ולמצוא דרכים להרגיש טוב יותר במקום העבודה, התקשרו אלי וביחד נמצא את הדרך!

small_c_popup.png

לפגישת הכרות ללא עלות