אימון אישי בעולם העבודה

ליווי מנהלים - אימון אישי בעולם העבודה

"הלחץ בעבודה ממש מפריע לי לישון בלילה"
"אני מרגיש כמנהל לא מספיק סמכותי ואני לא מצליח להשיג שיתוף פעולה של העובדים שלי"

המטרה של תהליך אימון אישי

ההתמודדות עם המשימות והאתגרים במקום העבודה מפגישה אותנו לעתים עם מכשולים וקשיים, שלעתים המקור שלהם במציאות הארגונית ולעתים הם נובעים מחסמים אישיים. המטרה של תהליך אימון אישי היא לזהות את דפוס ההתמודדות העכשווי ,שאינו משרת היטב את האדם ולסייע לו לרכוש דפוס התמודדות אפקטיבי יותר, שמאפשר השגת תוצאות ללא מחיר אישי שאינו סביר.

אתיחס לשלש קבוצות של עובדים שמתמודדים עם לחצים:

1. עובדים בחברות הייטק

בחברות הייטק, קימת בדרך כלל התמודדות עם משימות מאתגרות, שדורשות מקצועיות, עמידה בלו"ז, יכולת למידה וקבלת החלטות עצמאית . לעתים קרובות ישנה התמודדות בתנאי תחרות, שהיא אופיינית לתחום, ישנו מתח סביב עמידה בהבטחות היצרן (שלעתים הן יומרניות) והציפיות של הלקוח הקיים או העתידי. התחרות היא לרוב גם פנים-ארגונית והיא קשורה לתרבות הארגונית, שבה יש חשיבות לתוצאות ולא לשיתוף פעולה. לכן עובדים נתקלים לעתים בתחושה שקיים מידור וישנה אי נוחות להתייעץ או לבקש סיוע. גם הדרג הניהולי הוא לרוב פחות בקי בטכנולוגיה ואינו יכול לסייע לאיש המקצוע. לכן עובדים חשים מתח סביב יכולתם לעמוד בהצלחה בפרוייקט שבו הם עוסקים. התוצאה היא לעתים קרובות עומס כמותי ואיכותי ,שמתבטא בשעות עבודה ארוכות, המשך עבודה גם בסופי שבוע בבית, עם פגיעה בתחומי החיים שמחוץ לעבודה ובוויתור על חיים פרטיים.  כך שהגורמים למתח וללחצים הם חיצוניים –ארגוניים, בשילוב של חסמים אישיים ורגישויות, שמעצימות את תחושת הלחץ. ואכן, יש עובדים שמתמודדים בסביבה ארגונית תובענית, מבלי לחוות לחצים, לעומת אחרים, שירגישו מתח ניכר בגלל המרכיבים האישיותיים שלהם.

בתהליך האימון הפונה יבין את דפוס ההתנהלות שלו ומה מפעיל אותו. הוא יקבל כלים לצאת מה"טייס האוטומטי" ולרכוש דפוס התמודדות אפקטיבי יותר.
נמקד את הצרכים הרגשיים מול המציאות הארגונית ונאפשר לפונה להשיג יכולת להתמודד טוב יותר עם הלחצים הסביבתיים.

ההבנה של דפוס ההתמודדות הקוגניטיבי והרגשי, מאפשרת הערכה מחדש של המשאבים, של התשומות המקצועיות והרגשיות. לעתים תתבקש רכישה של תקשורת יותר אסרטיבית ,שתאפשר לפונה לבטא טוב יותר את הצרכים ואת הגבולות שלו, לרכוש ניהול עצמי טוב יותר ולהשיג יותר שיתוף פעולה מהסביבה הארגונית. במקרים אחרים, המוקד של האימון יהיה שינוי דפוס של ביקורת ותובענות עצמית שמתבטאת בתגובה רגשית, שמייצרת מחירים אישים גובהים ופיגעת גם בתפקוד.

2. העלאת אפקטיביות ניהולית

תפקידים ניהוליים הם תובעניים. מנהל נדרש להיות משימתי:

  • לתכנן
  • לחשוב קדימה 
  • להפעיל חשיבה מערכתית
  • לקבל החלטות
  • לנהל את הזמן שלו
  • לקיים אינטראקציה עם פונקציות בתוך הארגון ומחוצה לו.

במקביל ,הוא נדרש:

  • לנהל עובדים
  • להוביל את המערכת שבראשה הוא עובד
  • להשיג שיתוף פעולה מעובדים ומעמיתים
  • ולהתמודד עם ההנהלה.

לא כל המנהלים ניחנים בכישורים ובמיומנויות שתוארו. מנהלים מגיעים לתפקידי ניהוליים בנסיבות שונות, לאו דווקא  בעקבות תהליך מיון ואחרי השכלה ולמידה רלוונטית. הקידום לתפקידי ניהול הוא בדרך כלל מתגמל ולכן הוא אטרקטיבי למי שמחפש קידום. לכן הבחירה בתפקידי ניהול אינה מגיעה תמיד ממקום של זהות ניהולית מגובשת.

לעתים קרובות מנהלים נתקלים בקשיים, כאשר הם מנסים להפעיל את העובדים שלהם, או להנהיג כללים. הם עלולים לחוש לא אפקטיביים, חסרי השפעה ומתוסכלים בגלל הקושי שלהם לממש את הסמכות שלהם. לעתים הם חשים שהם לא מוערכים על ידי ההנהלה של הארגון, למרות השקעת מאמץ מתמשכת, מה שמכביד עוד יותר על תחושות אי ההתאמה שהם חווים.

תפקיד האימון האישי הוא ראשית להקנות למנהלים זהות ניהולית, שמוציאה את המנהל מה"טייס האוטומטי" ומאפשרת לו להבין את המיקום שלו במרחב הניהולי, להגדיר לעצמו מה הם האתגרים האישיים שלו ואיזה פוטנציאל הוא יכול למצוא בקריירה הניהולית שלו. בהמשך התהליך נוכל לסייע למנהלים לשפר את יכולת ההתמודדות שלהם עם דרישות התפקיד. בתהליך האימון, נזהה את הדפוס הניהולי הקיים ואת האפקטיביות שלו. נבין עד כמה ישנה התאמה בין הסגנון והמאמץ הנהולי לבין האישיות של המנהל. בהחלט רצוי, שהמנהל ילמד לאמץ סגנון ניהולי שתואם את אישיותו ויאפשר לו לפעול באופן אותנטי. וכך, לדוגמה, מנהל שהוא מתחשב ומתייחס באופיו, ילמד להפעיל כלים ניהוליים שתואמים את אישיותו, בעוד שמנהל משימתי, ילמד לתעל ולתקשר את היכולת הביצועית שלו, כדי שיזכה לשיתוף פעולה ולהערכה.

3. אימון אישי למורים

עובדה ידועה היא שהוראה היא מקצוע שמועד לשחיקה. מורים מתמודדים עם מציאות מאתגרת:

  • כיתות גדולות שבהן ישנם תלמידים בעייתיים, שמאלצים את המורה להתמודד עם בעיות משמעת ,שדורשות תשומת לב אישית ומשפיעות לרעה על האווירה בכיתה.
  • כמו כן, ישנה התערבות יתר של הורים, שכיום נוטים יותר לגונן על ילדיהם ופחות לתת גיבוי למורה.
  • גם תכני הלימוד הם מוכתבים ומועים ממורה לצאת עם יוזמות ורעיונות שבהן היא מאמינה.

מורים רבים מגיעים למקצוע עם תחושה של שליחות ואמונה בחיוניות הרבה של תפקיד המורה. אבל, נוצר פער שהולך וגדל בין הציפיות שלהם לבין המציאות שאיתה הם מתמודדים.

בתהליך האימון:

  • המורה יוכל להבין את הגורמים לתחושות השחיקה ואי שביעות הרצון שלו.
  • נזהה את האתגרים שהם משמעותים עבורו
  • ונצביע על החסמים שמובילים לדפוס התמודדות לא אפקטיבי שמונע ממנו לממש את הרצונות שלו.
  • לעתים קרובות, האימון יתמקד בלמידה של תקשורת אותנטית ואסרטיבית, שתאפשר למורה להסיר מחסומים בינו לבין התלמידים, להגיע להבנה ולאמון הדדי, מה שיאפשר לו להוציא לפועל את הרצונות והתכניות שלו.
  • במקרים בהם החסמים האישיים הם עמוקים ולא ניתן לשנות את דפוס ההתמודדות, יינתן למורה ייעוץ תעסוקתי לגבי הכיוונים שתואמים טוב יותר את החוזקות בצד המגבלות שלו.
small_c_popup.png

לפגישת הכרות ללא עלות